I vanliga fall gillar jag inte provokation. Jag är övertygad om att många av de olika fejder som sker världen över, stora som små, händelser som eskalerat har gjort det på grund av provokation. Det behöver inte nödvändigtvis vara provokation från den dumma i sammanhanget, för det är vanligtvis en part i alla sådana händelser som stämplas som den dumma eller den som hade fel. Jag är övertygad om att provoaktionen i många fall kommer från den part som majoriteten av beskådarna stödjer, vilket jag tycker är fel. Det är fel att provocera fram en handling och sedan leka offer. Det är ett vidrigt beteende. Men det är ändå någonting med Linnéa Claesson som får mig att ändra uppfattning. Hon provocerar, punkt slut. De som påstår något annat kan inte ha så mycket innanför pannbenet. Men trots det är det något med henne som gör att jag ändå tycker det är okej. Kanske är det för jag är tjej och kan känna igen mig i det hon lyfter. Kanske är det för det är 2017 och jag förstår inte för mitt liv hur man i denna värld kan låta hälften av befolkningen trakasseras och förminskas. Kanske är det för hon provocerar men hon hänger aldrig ut någon offentligt. Det hon gör är att avslöja perosnen för dess närmsta men inte mer än så. Jag har ingen aning om vem den mannen hon skrev om idag var, eller igår, eller förra veckan eller den hon kommer skriva om imorgon eller nästa vecka. Men troligen är det för att hon provocerar inte fram de skamliga förslagen eller bilderna som skickas till henne, åtminstone inte till en börja. Det enda hon gjorde var att vara sig själv, hon var en kvinna. Hon var ett av de två kön vi har i världen, det råkade bara vara det könet som det andra könet tror det kan förminska och kan förtrycka.
 
En del tycker hon gör det på fel sätt. Hon har stuckit ut hakan och får nu skit gånger hundra om för det, hon har provocerat fram dessa konversationen från män genom att en gång fattat besultet att ta den fighten. Det tror jag också hon fattar, hon är inte korkad. Men man kan inte låta bli att beundra henne för det, att hon orkar, att hon vågar. För det är för oss alla andra tjejer hon gör det, hon gör det som många andra inte vågar och för det tycker jag hon förtjänar vårt stöd. Det finns andra kvinnor som provocerar i samma syfte, men de flesta gör det på helt fel sätt. De flesta gör det för att skrika efter uppmärksamhet, de flesta gör det för att höras och synas, för att få uppmärksamhet ... och de alla gör det på ett vis som bara får dem att verka korkade. Men Linnéa Claesson gör det på ett humoristiskt och intelligent sett. Hon tar något fruktansvärt hemskt och gör något roligt av det, hon förminskar tillbaks och visar att hon vägrar låta sig förminskas eller tryckas ner bara för hon är född till kvinna. 
 
Även om jag inte alltid håller med henne, även om jag inte alltid tycker det hon säger eller gör är rätt, även om jag inte alltid tycker att hon håller sig inom en smaklig gräns så förtjänar hon all respekt och allt mitt stöd. Det hon gör är något jag aldrig skulle orka. Det hon gör är beundransvärt. 
 

Kommentera

Publiceras ej