Ibland blir jag så förundrad över hur vi resonerar kring saker och ting i världen.
 
Här kommer nu ett inlägg som består av två nyheter som just nu dominerar nyheterna. Den första är någon som jag tänkt på länge men inte velat säga något om tidigare. Såklart handlar det om Nodkoera, deras misiler och kärnvapenhysterin. Först och främst tycker jag det är fruktansvärt löjligt hur FN kan samlas och gång på gång fördömma detta. Det är så att man undrar om FN tror att om de fördömmer det tillräckligt många gånger kanske Nordkoera ändrar sig och slutar. Nu menar jag inte att man ska ta till handgemänge men hur kan ert missnöje med Nordkoeras beteende påverka deras handlingar? De är mycket medvetna om vad resten av världen anser men de skiter fullständigt i det. Det mest komiska i denna situation är hur USA och Nordkoera beskrivs befinna sig på varsin kant mot varandra när deras ledare är varandras kopior. De båda älskar att provocera, de båda tror att de är oåtkomliga och de båda tror att de är odödliga. Det känns som de sysselsätter sig med en manlig mätartävling som enbart består av provoaktion och tomma hot. Samma sak gäller diskussionen om kärnvapen. De båda lägrena vet att om de väl tar till sådana metoder fördömmer de troligtvis hela världen, men framförallt sig själva eftersom konsekvenserna kommer vara förödande för de båda länderna. Jag kan fortsätta hur länge som helst men tror det kommer vara alldeles för långrandigt och upprepande. Jag känner redan hur jag är på väg att flyta in i den oändliga diskussionen kring USA och deras hycklande, men jag väljer att stoppa mig här. 
 
Den andra punkten i detta inlägg är Harvey. Fruktansvärt hemskt det som händer i USA och det är helt obegripligt för oss som inte befinner sig på plats eller upplevt något liknande. Jag förstår att vi pratar om detta här i Sverige, jag förstår att det måste vara horribelt för de drabbade när de ser allt de byggt upp raseras medan de bara kan stå och titta på helt maktlösa och det måste vara förskräckligt för de som förlorat anhöriga eller bevittnat hur andra människor bragts om livet. Dödssiffran uppskattas vara runt 20 personer, det är 20 människors liv som avslutats på ett abrupt vis och det är betydligt många fler anhöriga som drabbats. MEN det som Sverige verkar ha glömt bort är att i Indien uppskattas 500 människor ha omkommit efter ett monsunregn. Omkring 40 mljoner människor i Asien uppskattas vara drabbade av samma monsunregn. Men detta är inget som nämns speciellt mycket i svenska medier. Jag fick en chock imorse när jag hörde det på tv4nyheterna. Gick in på några andra nyhetssidor för att se om de rapporteraded något, men efter att bläddrat igenom dem en stund hittade jag inget. Jag gav upp när det verkade mer spännande att rapportera om den åttonde säsongen av Games of thrones. Även om tv4nyheterna uppenbarligen väljer att rapportera om Asien innan USA på deras nyhetssänding så har de enbart extra livesändning om  USA. Med andra ord värdesätter vi amerikanska liv mer än asiatiska, även om det är mer 10 gånger fler döda i enbart Indien. Vi är fan en sjuk ras mänskligheten, en sjuk ras som har ett vedervärdig värdesättningssystem och som uppenbarligen inte besitter den egenskapen vi valt kalla för medmänsklighet.
//Ynnejaxl
 

Kommentera

Publiceras ej