För er fotbollsintresserade vet ni att Fotbolls EM spelades i somras, mer spcifikt mellan den 16 juli - 6 augusti, i Nederländerna. Jag måste säga såhär i efterhand att sändningarna under denna tid var helt fantastiska, inte bara anlyserna eller de profiler varje kanal valt att ha med utan även den stora täckningen av sända matcher. All creed till fyran och deras trio i spetsen. Den som inte uppskattar Hanna Marklund och hennes analyser kan slänga sisg i väggen. Det enda jag egentligen har att klaga på fyran var deras benägenhet att ibland välja sända matcherna på tv4sport. När herrarna spelar skjuts minsann alla andra program upp men när damerna spelar får de vackert förvisas till systerkanalerna, även de matcher där inte Sverige spelar. Och ja, jag brukar vanligtvis tycka de som gnäller över sådana saker är löjliga och bara väljer att se problem istället för det positiva som jag redan nämnt ovan ... men något negativt får man minsann tåla ibland. 
 
 
SVT däremot vann kampen mellan de två kanalerna. För det första förvisades ingen match till någon systerkanal utan det var gamla goda ettan som visade matcherna. Men det första som nästan fick mig att häpna var faktumet att teamet för dessa sändningar var nästan samma personer som när herrarna spelar. Det var David och Nannskog med Frida både inför, under och efter matcherna. Huvudkomentatorn var härliga Chris, en fenomenal komentator om ni frågar mig. Det andra var när Nannskog pratade om Vivianne Miedema inför finalen och valde att säga något i stil med "titta alla där hemma på henne för hon är en perfekt anfallare". Det var inget specifikt inriktat mot alla småtjejer som satt där hemma utan det var lika mycket riktat mot alla pojkar som skulle kolla på fotbollen. Det är framsteg gott folk! Det är jämställdhet
 
 
Så kort sagt är jag fruktansvärt stolt över den insatsen de två bolagen biidrog med. Även om det är 2017 och det känns urlöjligt att man ska se allt från ett jämställdhetsperspektiv, däremot är det beviserligen något som ändå krävs i detta så kallade välutvecklade samhälle. Dessutom var detta så välutfört att jag tyckte det förtjänade få höjas till skyarna. 
//Ynnejaxl

Kommentera

Publiceras ej