Under min sjuktid fick jag till slut tag på den boken jag väntat så länge på och låt mig bara säga en sak, jag fullkomligt älskar den! Det är nästan så jag har lust att påstå att även om man inte läst de två första böckerna så bör man läsa denna och bara njuta av Justin Cronins magnifika talang men inser ganska snabbt att berättelsen skulle vara svår att förstå och framförallt upplevas som hattig om man inte har bakgrunden klar för sig. Istället är jag beredd att hävda att det är definitivt värt att läsa de dryga 1800 sidorna som leder fram till Spegelstaden. 

 
Det är garanterat en av de bästa böckerna jag läst i mitt liv och då överdriver jag inte. Jag skulle nästan vilja säga den bästa boken vågar inte riktigt gå så långt eftersom jag tyvärr inte har alla böckerna jag läst i mitt så färskt i minnet. Hur som helst kan jag inte göra annat än att rekommendera denna tribologi om man vill förlora sig i en riktigt bra och spännande skildring om en apokalyptisk värld vars berättelse sträcker sig över århundranden.
 
Jag blir så uppslukad av den när jag läser den och har svårt att slita mig från den. Lyckligtvis är den uppdelad i relativt lagom stora delar så när en sådan episod är slut tvingar jag mig själv att lägga ifrån mig boken. När jag sedan lagt ifrån den tar det inte lång tid förrän jag lyckats distanserat mig från den så jag kan fortsätta hålla mig ifrån ett tag. Vilket jag tycker är det allra bästa med boken, den är svårt att slita sig ifrån men när man väl gjort det är lätt att suga länge och väl på karamellen och njuta av det man läst. Tillskillnad från andra boken - De första tolv - som var så pass spännande och gjorde mig för ivrig på att nå fram till slutskedet att jag läste alldeles för fort och därmed missade att njuta av den och att verkligen ta in den som man bör.
 
Jag har redan en fundering på att läsa om hela triologin när jag läst klart den, dels för jag vill återuppleva allt igen men även för jag är övertygad om att man kommer kunna njuta av den på ett annat sätt och dessutom upptäcka nya sidor eller perspektiv av den som man inte såg första gången. Jag kan fortsätta lovorda denna triologi hur länge som helst men det absolut bästa är att helt enkelt ta del av den själv. Vad som också är ett fantastiskt plus är att den till hösten ska en serie byggd på dessa böcker komma.

//Ynnejaxl

Kommentera

Publiceras ej